AntwerpenMobiliteit

Populairder dan ooit in Antwerpen, maar wat met Velo voor afgelegen eventsites als Plein Publiek? “We gaan het blijven vragen”

By maart 19, 2024mei 30th, 2024No Comments
De Antwerpse districtsraad stelde in december unaniem voor om een Velo-station te plaatsen aan evenementensite Plein Publiek op Blue Gate. Het bleef daarover stil bij schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Tot nu. Claude Marinower (Open Vld) voelde hem maandagavond aan de tand in de raadscommissie. Niet met het verhoopte resultaat. “Het zal er toch eens ooit van moeten komen”, reageert Nelson Donck (Plein Publiek).

Ruim 6,5 miljoen ritten in 2023, alweer negen procent meer dan het jaar voordien. Het succes van de Antwerpse Velo, in 2011 gelanceerd, staat buiten kijf. Alles kan altijd beter, natuurlijk. Eens je buiten het stadscentrum kijkt, liggen de Velo-stations soms een kwartier tot zelfs 25 minuten wandelen van elkaar. Het is Darius Van Laeken, bestuurslid Open Vld Antwerpen, niet ontgaan. “Neem nu het oud-Kiel of de Tentoonstellingswijk: daar zijn te weinig Velo-stations. Sommige van die stelplaatsen hebben ook niet genoeg fietsen, andere zitten op piekmomenten te vol.”

Plein Publiek op Blue Gate is een goed voorbeeld van een populaire plek waar je noch met het openbaar vervoer noch met de Velo geraakt. De partij Groen diende daarom drie maanden geleden een in. Die kreeg de steun van de andere meerderheidspartijen Open Vld en N-VA én van de oppositie. Claude Marinower wilde maandag van Koen Kennis horen of er nog iets van in huis komt, aangezien de stad bevoegd is. “Indien niet, mag de schepen dat eens aan zijn partijgenoten in het district uitleggen.”

“Pieken en dalen”

Toch blijft de boodschap van Kennis wat ze al langer is: vraag en aanbod moeten matchen vooraleer je een systeem als Velo installeert op een eventlocatie. “Plein Publiek is er zo één. Je krijgt daar enorme pieken en dalen. Op een piek heb je nooit genoeg fietsen. Als je Velo te veel oprekt, gaat dat systeem kraken. Er zijn perfecte alternatieven voor Plein Publiek, bijvoorbeeld met de deelsteps en de oranje fietsen van Donkey Republic. Dat systeem is niet beperkt door het aantal sloten.” (lees verder onder de foto)

“De deelsystemen moeten elkaar aanvullen”, vindt Nelson Donck van Plein Publiek. “Wij zijn hier niet alleen op bedrijventerrein Blue Gate. Denk bijvoorbeeld aan DHL, Amazon en de nieuwe school (Technische Campus CVO Encora en Werkend Leren Zuid, red.). Een Velo-station zal er toch eens moeten komen. Ik ben er al drie jaar mee bezig. We zullen dat blijven vragen. Nu moeten mensen hier op eigen kracht geraken. Die Donkey Republics? Ja, ik zie er nu tien staan.”

De Velo’s moeten overal op het grondge­bied van de stad het vervoermid­del zijn voor de Antwerpe­naar. De fietsen worden ook voor korte afstanden binnen het district gebruikt, niet alleen om naar de stad te rijden.

Magalie Verstraelen (voorzitter Jong VLD Antwerpen)

Volgens Magalie Verstraelen (voorzitter Jong VLD Antwerpen) mist Koen Kennis op het vlak van de modal shift kansen. “De Velo’s moeten overal op het grondgebied van de stad het vervoermiddel zijn voor de Antwerpenaar. De fietsen worden ook voor korte afstanden binnen het district gebruikt, niet alleen om naar de stad te rijden. Die visie is achterhaald.”

Sponsoring?

“Het moet ook maar eens gedaan zijn om ‘buitendistricten’ – denk aan Ekeren – als derderangs te bekijken”, stelt liberaal lijsttrekker Willem-Frederik Schiltz. Hij vindt dat de stad ambitieuzer mag zijn met het Velo-systeem. “Je kunt ook samenwerken met sponsors om de kost te drukken. In Londen zijn de deelfietsen bekend als de ‘Barclay Bikes’. Vandaag hebben velen de mond vol over vraaggerichte diensten. Wel, meer Velo’s zijn daar bij uitstek een voorbeeld van.”

Koen Kennis wijst erop dat het in Antwerpen niet zozeer een kwestie van kostprijs is, maar van functionaliteit. De Velo werkt het best als die gespreid over de tijd voldoende wordt gebruikt. “Een station aan de veerboot in Hoboken is om die reden afgebouwd.”

De concessie van Clear Channel loopt af in 2027. “Misschien kunnen we dan een breder verhaal lanceren, eventueel tot buiten de stadsgrenzen, met een combinatie van vaste en losse deelfietsen”, besluit Kennis.

Ontvang gratis e-mailupdates!

Meld je nu aan en ontvang een e-mail zodra ik nieuwe inhoud publiceer.

Ik zal je e-mailadres nooit weggeven, ruilen of verkopen. Je kunt je op elk moment afmelden.

Malcare WordPress Security