Het schrappen van de kaaitunnel aan Het Steen betekent ook het schrappen van de knip van de Meirbrug, omdat er volgens het nieuw bestuur van N-VA en Vooruit anders geen vlotte doorstroming in het centrum meer mogelijk zou zijn. Open Vld reageert: Dit nieuw stadsbestuur heeft duidelijk geen doordachte visie, enkel onderlinge deals en compromissen.
Auto’s, fietsers, voetgangers, bussen en trams, alles dwars door elkaar en met een verkeerslichtenregeling die heel wat vragen doet oproepen. De Meirbrug moet één van de lelijkste verkeersknooppunten van heel Antwerpen zijn. De knip voor gemotoriseerd verkeer moest soelaas brengen, maar omdat de kaaitunnel er dan tóch niet komt, gaat de knip dus ook niet door. Een dossier dat Vooruit nu gepast moet terugbetalen in ruil voor het schrappen van de tunnel.
Nog voor het nieuwe bestuur van N-VA en Vooruit officieel aan de slag gaat, is het al duidelijk: de Antwerpenaar wordt opnieuw het slachtoffer van politiek gekibbel en geknoei, reageert Magalie Verstraelen van Open Vld, als enige verkozen voor de Antwerpse districtsraad. De beslissing om de Meirbrug te schrappen, zogezegd omdat de Kaaitunnel er niet komt, toont hoe dit stadsbestuur niet werkt vanuit een doordachte visie, maar eerder vanuit onderlinge deals en compromissen.
Kaaitunnel
De kaaitunnel en de Meirbrug zijn zogezegd twee dossiers die integraal verbonden zijn, gaat Verstraelen verder. Maar die koppeling is niet gebaseerd op studies of objectieve analyses. Er zijn namelijk voldoende andere redenen om de Meirbrug wél aan te pakken. De heraanleg van de Meirbrug is nodig om de pure verkeershorror daar na decennia eindelijk op te lossen. Fietsers, auto’s, voetgangers en trams lopen er kriskras door elkaar. Niemand heeft er een duidelijke, veilige en comfortabele plaats op de weg. Het niet doorgaan van dit project zorgt er voor dat dit zo dreigt te blijven.
De heraanleg van de Meirbrug is cruciaal om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers zich veilig van de Meir richting de Groenplaats kunnen bewegen. Omdat de tunnel verdwijnt, is dat ineens niet meer belangrijk? Dit lijkt meer op politieke koehandel dan op een coherent mobiliteitsbeleid. ‘Ik geen tunnel? Awel gij geen knip!’ Dit is niet hoe Antwerpen bestuurd mag worden.
Eerder reageerde de Antwerpse jongerenafdeling van Open Vld – die zich voortaan ‘Jongliberalen’ noemt en niet langer ‘Jong VLD’ – al op het nieuw bestuursakkoord van N-VA en Vooruit. Het akkoord mist een duidelijke visie op de toekomst van jongeren in ‘t stad, klinkt het bij kersvers voorzitter Damir Berberovic. Hoe bereiden we hen voor op de digitale revolutie, technologie en innovatie? Terwijl andere wereldsteden investeren in jongeren en jonge ondernemers. Zo wordt er in Amsterdam volop ingezet op tech-hubs en programma’s voor jong ondernemerschap. In Antwerpen is het ter plaatse trappelen.
Het bestuursakkoord belooft veel voor jongeren, maar blijft hangen in vage plannen en een gebrek aan visie. Jongeren in Antwerpen verdienen echte kansen om vrij te groeien en geen loze beloftes, betutteling en bureaucratie.